Leo Kramp fotografie

Een passie voor natuur en landschapsfotografie

Weekje in de fotostudio

Ik was vrij tussen kerst en oud en nieuw. Een mooie kans om een weekje in de fotostudio door te brengen. Natuurlijk was ik nieuwsgierig hoe het allemaal ging werken. Ook moest ik nog uitzoeken wat de beste aanpak is om de lichtbronnen op elkaar af te stemmen. Ik had me voorbereid door het lezen van internetartikelen en het kijken van filmpjes op YouTube, maar de praktijk is meestal toch net wat anders.

Stilleven

Voor de eerste shoot heb ik gekozen voor een stilleven van een fles wijn en een gevuld glas met wat fruit en een kaars.
Ik heb gekozen voor een zwarte achtergrond en een hoofdlicht via een 60×60 cm softbox aan de linkerkant op dezelfde hoogte als het onderwerp. Die heb ik eerst ingesteld totdat ik het gewenste resultaat had. Daarna heb ik aan de rechterkant een 95 cm octabox gebruikt die ik vanaf schuin boven heb gericht. Nadat ik daar de gewenste balans had gevonden (de instellichten op de flitser helpen wel om de juiste balans te vinden) heb ik een aantal foto’s gemaakt, maar ik vond dat er toch wat ontbrak. Ik heb toen een LED paneel gericht op de achtergrond. De onderstaande foto is het eindresultaat.

Stilleven

Product fotografie

Op de tweede dag in mijn weekje in de fotostudio heb ik een fles Bacardi uit de kast gepakt om aan de slag te gaan met product fotografie. Heel eerlijk moet ik zeggen dat ik het idee voor deze foto heb ‘geleend’ van Karl Taylor die heel wat videos op YouTube heeft staan waar ik veel kennis opdoe voor studiofotografie.
Voor deze foto heb ik links van de fles de 40×180 cm softbox neergezet. Achter de tafel staat een difussor scherm waarachter een tweede flitser met een standaard reflector stond opgesteld. De fles heb ik gezet op een perspex spiegelplaat. Nadat ik de juiste lichtbalans weer had gevonden heb ik de fles met een verstuiver nat gemaakt met een mengsel van 50% glycerine en 50% water. De glycerine zorgt ervoor dat de druppels niet meteen van de fles afdruipen maar een tijdje ‘blijven hangen’. Ook zo’n trucje die je ergens op internet opdoet. Vervolgens heb ik de definitieve set foto’s gemaakt.

Nabewerking

Ik heb de foto nabewerkt in Photoshop om de overgang van spiegelplaat en achtergrond weg te werken.
Er zaten wat storende kreukels in het doek van de difussor die ik ook heb weggewerkt. Daarna heb ik de achtergrond Gaussiaans vervaagd omdat ook de structuur van het doek in met name in de voorgrond van de foto zichtbaar was. Door die vervaging zie je dat niet meer terug.
Tot slot heb in Lightroom nog de witbalans aangepast zodat het geheel een koelere (blauwere) uitstraling kreeg, heb ik de hooglichten iets teruggeschroefd, de schaduw iets verminderd en tot slot een licht vignet toegevoegd.

Hieronder de foto’s van de opstelling en het eindresultaat. Geleerde les is wel dat ik toch maar gebruik moet gaan maken van tethered fotograferen. Je sluit dan je camera aan op de computer waarbij je de camera kan bedienen vanaf de computer, maar ook meteen de genomen foto kan zien. Voordeel is dat je het resultaat dan groter ziet dan op het kleine schermpje van de camera zelf. Ik kwam er namelijk pas achteraf achter dat fles eigenlijk nog een klein beetje gedraaid had moeten worden om het etiket mooi in beeld te krijgen. Ik heb nu een laptopstandaard aan mijn studio uitrusting toegevoegd.

Opstelling
Opstelling
Eindresultaat
Eindresultaat

Schelpen

De derde dag in de studio heb ik geen gebruik gemaakt van de flitsers en achtergrond. Ik heb van de zomer van diverse stranden schelpen verzameld als voorbereiding op deze sessie. Ik heb zand op een plaat gestrooid en heb met vaste LED-lampen de schelpen naar wens uitgelicht. Voor een foto heb ik ook nog een slinger met heel kleine LED-lampjes gebruikt die ik nog had liggen.
In deze sessie voor het eerst de set tussenringen gebruikt in combinatie met mijn Canon EF 100mm F/2.8 L lens. Door het toepassen van dergelijke ringen kan je nog verder inzoomen op de details van het onderwerp. Hoe dikker de tussenring, hoe verder je kan inzoomen. Natuurlijk verlies je hierdoor wel licht wat je weer moet compenseren door een hogere ISO (niet mijn voorkeur) of een langere sluitertijd. Gezien de opstelling op statief was een langere sluitertijd geen probleem. In de galerie hieronder de resultaten van deze shoot.

Al met al heb ik het prima naar mijn zin gehad in mijn weekje in de fotostudio. Nu nog eens een geduldig model zien te vinden zodat ik ook eens aan de slag kan met portretfotografie, want dat wil ik ook wel eens proberen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *